Wat moet de leerling in de toekomst kunnen en kennen om te slagen in de maatschappij van dan? Wat heeft een leerling in het PO nodig, en in het VO? Wat zou een havist moeten weten en wat zou een leerling uit het VMBO moeten kunnen? 125 leraren, 18 schoolleiders en meer dan 80 scholen buigen zich over deze vraagstukken en wagen zich dit jaar aan het ontwerpen van een nieuw curriculum. Echter, dat doen ze niet alleen!

Van 4 juni t/m 6 juli vindt de tweede consultatieperiode van Curriculum.nu plaats, voor onder andere het leergebied Nederlands. In deze periode wordt eenieder in staat gesteld via de officiële weg feedback te geven op de conceptproducten die vlak daarvoor ontworpen zijn. Centraal staan de conceptversies van de grote opdrachten.De grote opdrachten komen voort uit eerder ontworpen de visie en beschrijven de kern van wat leerlingen vanuit het perspectief van het leergebied Nederlands nodig hebben om de wereld te kunnen begrijpen (kennis) en om in die wereld adequaat te kunnen handelen. Deze grote opdrachten leiden vervolgens tot de uit te werken kennis en vaardigheden voor PO, VO en SO*[1].

Om recht te doen aan elke leerling – puber, kind, vwo’er, havist of leerling in het ondersteunend onderwijs – en om de slagingskans van het onderwijs van straks zo groot mogelijk te maken is feedback van docenten uit het PO, VO, en SO van groot belang.

Een interactief onderwijscafé op 22 juni is de uitgelezen kans samen positief kritisch kijken naar de conceptopdrachten en het ontwikkelteam Nederlands van gedegen feedback voorzien. Het is een kans om PO, VO en SO samen te brengen en te sparren. Wat maakt het onderwijs goed? Wat moet een leerling kunnen en kennen op het gebied van Nederlands om de wereld aan te kunnen? Staat dat ook in de opdrachten omschreven? Wat mist er in de opdrachten? Welke onderdelen zijn krachtig?

Tot dan!

Meer informatie over Curriculum.nu? www.curriculum.nu.

[1]Werkopdracht Leergebied Nederlands

Klik hier om je gratis ticket te bestellen:


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *